Pictură
Din 1864
Departamentul Pictură a fost unul dintre pilonii fundamentali pe care s-a construit de-a lungul istoriei sale îndelungate învățământul artistic academic din București, rămânând și astăzi una dintre cele mai importante catedre ale Universității Naționale de Arte.
Începând cu Theodor Aman, întâiul director al primei școli superioare de artă, și până în prezent, Departamentul Pictură a educat și format o întreagă pleiadă de artiști care au contribuit substanțial prin opera lor la îmbogățirea patrimoniului național, și (de ce nu) universal.
Ioan Andreescu, Ştefan Luchian, Gheorghe Petrașcu, Camil Ressu, Corneliu Baba, Alexandru Ciucurencu, Ion Bitzan, Florin Mitroi, foști studenți sau profesori ai școlii de Arte Frumoase din București, sunt doar câteva nume cu certă rezonanță în istoria artei românești.
După o lungă perioadă de ingerințe politice grosolane, anul 1990 a fost începutul racordării învățământului artistic din București la tradiția interbelică, precum și al începutului resincronizării cu tradiția liberală și democratică europeană.
După 1990 au fost cooptați în noul corp profesoral artiști cu vizibilitate și deschidere pedagogică. Să-i numim: Gheorghe Anghel, Ştefan Câlția, Florin Ciubotaru, Marin Gherasim, Sorin Ilfoveanu și alții.
Diversitatea opțiunilor pedagogice are în ansamblu un caracter formativ, cursurile urmărind dezvoltarea deprinderilor specifice artelor vizuale, precum și crearea bazei înțelegerii profunde a spațiului cultural contemporan.
Cursurile urmăresc și contribuie la efortul de sincronizare a artelor vizuale românești cu preocupările contemporane internaționale, precum și la stimularea formării în cele din urmă a propriului limbaj plastic al viitorului profesionist.
Simpozioanele și expozițiile organizate în diverse spații publice și galerii constituie o firească prelungire a activității pedagogice din timpul anilor de studiu.
Planuri de învățământ
Cifră de școlarizare
Regulamente
Orare
Structura anului universitar
Profesori
Discipline
Licență – Pictură
Discipline_FAP_Pictură_Licență I
Tehnici de reprezentare plastică – bazele compoziției și analiza limbajului vizual
Cursul abordează problema compoziției prin prisma multitudinii de accepțiuni pe care această noțiune a dobândit-o în decursul timpului și în creația multor artiști, repere ale istoriei artei. Așadar nu se încearcă o definire a compoziției, ci o parcurgere liberă a mai multor puncte de vedere referitoare la acest subiect.
Tehnici de reprezentare plastică – bazele culorii
Se urmărește clarificarea termenilor specifici picturii: contrastul, armonia, modeleul și modulația, intensitatea, saturația și a potențialului expresiv conținut în aceste noțiuni. Abordarea și înțelegerea termenilor de mai sus se face aplicând câte un concept – problema plastică unei teme de studiu. În aceste prime două semestre ale studiului culorii, temele au ca suport principal studiul după natura, spectrul abordărilor fiind larg, de la teme ce urmăresc redarea realului (ton local), la teme care presupun un nivel mai ridicat de interpretare (rezolvarea unei teme într-o gamă minoră, sau în contrast de complementare de ex.).
Tehnici de reprezentare plastică – bazele desenului
At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident, similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi, id est laborum et dolorum fuga. Et harum quidem rerum facilis est et expedita distinctio. Nam libero tempore, cum soluta nobis est eligendi optio cumque nihil impedit quo minus id quod maxime placeat facere possimus, omnis voluptas assumenda est, omnis dolor repellendus. Temporibus autem quibusdam et aut officiis debitis aut rerum necessitatibus saepe eveniet ut et voluptates repudiandae sint et molestiae non recusandae. Itaque earum rerum hic tenetur a sapiente delectus, ut aut reiciendis voluptatibus maiores alias consequatur.
Prelucrarea imaginii pe calculator
Imaginea rasterizata și culoarea digitală. Uneltele programului, selecții, pensule, vectoriale. Comenzile programului, ajustările de imagine. Ferestrele speciale ale instrumentelor, layere, canale. Machetarea unui portofoliu personal.
Imaginea rasterizata și culoarea digitală. Uneltele programului, selecții, pensule, vectoriale. Comenzile programului, ajustările de imagine. Ferestrele speciale ale instrumentelor, layere, canale. Machetarea unui portofoliu personal.
Practică
Activități ale studenților care merg în paralel cu studiul de la clasă(cercetări extrașcolare), dar care orbitează în jurul programei școlare și ajuta la împlinirea profesională prin intermediul educației plastice.
Tehnicile, tehnologia picturii de șevalet, cromatologie și restaurare
Cursul urmărește deprinderea dexterității conceperii unei imagini, raportate etapelor clasice definitorii din istoria artelor, cât și a normelor tehnologice de realizare a acestora. Cursul de restaurare pune în practică criteriile științifice de reparare și întreținere a picturii pe diferite suporturi.
Discipline_FAP_Pictură_Licență II
Studiul culorii pentru pictură
Se urmărește trecerea de la problematica primului an de studiu (orientat către studiul cu un caracter didactic-academic), la o problematică concentrată asupra individualității și sensibilității cursantului. Astfel, studentul va fi stimulat să încerce o abordare nouă a problemelor culorii dintr-o perspectivă superioară, concentrându-se asupra expresivității rezultatului. Temele de studiu scad în pondere în favoarea propunerilor individuale, studentul fiind îndemnat să își formuleze un demers propriu care va conduce la aplicarea unui program de studiu individual, aplicat problemelor specifice fiecărui demers în parte.
Studiul desenului pentru pictură
Se urmărește trecerea de la problematica anului doi de studiu, marcată prin abordarea tehnicilor de reprezentare bi și tridimensionale, la un nivel superior de înțelegere a semnificației desenului în cadrul picturii. Temele sunt constituite din propuneri și proiecte personale , studentul fiind îndemnat să i formuleze și să urmărească un demers propriu care va conduce la aplicarea unui program de studiu individual, aplicat problemelor specifice fiecărui demers în parte.
Tehnici de reprezentare bi și trimidensională
Cursul reprezintă o etapă nouă în înțelegerea problemelor legate de relația bidimensional -tridimensional. Se urmărește depășirea concepției convenționale asupra desenului și altor tehnici de reprezentare (de ex. desenul spațial, sau pictura tridimensională), abordare ce răspunde transformărilor și îmbogățirilor limbajului plastic specific artei contemporane. Se vor dezvolta problemele plastice în raport atât cu temele de studiu desen, culoare, cât și în raport cu propuneri personale ale cursanților.
Compoziția picturii
Cursul propune variante de construcție a imaginii raportate atât documentarii în domeniu, cât și intențiilor personale – conexiuni, analogii, inovații.
Practică
Activități ale studenților care merg în paralel cu studiul de la clasă(cercetări extrașcolare), dar care orbitează în jurul programei școlare și ajuta la împlinirea profesională prin intermediul educației plastice.
Tehnicile, tehnologia picturii de șevalet, cromatologie și restaurare
Cursul urmărește deprinderea dexterității conceperii unei imagini, raportate etapelor clasice definitorii din istoria artelor, cât și a normelor tehnologice de realizare a acestora. Cursul de restaurare pune în practică criteriile științifice de reparare și întreținere a picturii pe diferite suporturi.
Discipline_FAP_Pictură_Licență III
Practică – elaborare lucrare licență
Conceperea, dezvoltarea și finalizarea proiectului de diplomă.
Tehnicile, tehnologia picturii de șevalet, cromatologie și restaurare
Cursul urmărește deprinderea dexterității conceperii unei imagini, raportate etapelor clasice definitorii din istoria artelor, cât și a normelor tehnologice de realizare a acestora. Cursul de restaurare pune în practică criteriile științifice de reparare și întreținere a picturii pe diferite suporturi.
Master – Pictură
Discipline_FAP_Pictură_Master I
Strategii de reprezentare plastică în pictură
Strategiile de reprezentare plastică, preconizate ca fundamente expresive ale limbajului artistic, vor fi abordate problematic, conceptual și aplicativ, folosind ca material ilustrativ de analiză, atât proiectele studenților cât și iconografia de referință din arta universală.
Principii de structurare a cercetării în artele vizuale
Având un caracter preponderent teoretic, în anul I acest curs se va adapta continuu demersurilor practice, implicite primului, după cum urmează: În primul semestru se vor reitera principiile de structurare a cercetării în artele vizuale, din perspectiva evoluției istorice și a fenomenologiei ei contemporane. În semestrul al doilea se va solicita o sinteză asupra acestor principii și identificarea unor metode și soluții de adecvare și personalizare a acestora în cadrul demersurilor artistice proprii.
Dezvoltarea proiectului masteral
Conceperea, dezvoltarea și finalizarea proiectului de disertație.
Discipline_FAP_Pictură_Master II
Strategii de reprezentare plastică în pictură
Anul al II-lea va fi dedicat (rezervat exclusiv), atât transpunerii selective a proiectelor, cât și întredeschiderilor conceptuale pe care le presupune implicit orice demers artistic autentic, atât sub aspectul configurării lui, cât și sub cel al structurării susținerii teoretice a temei lucrării de masterat.
Principii de structurare a cercetării în artele vizuale
Pe parcursul celor doi ani, înseși temele individuale, inițiale, care s-au constituit ca proiect și ca pretext concret al admiterii studenților la stagiul de masterat – revizuite și restructurate, ameliorate, reformulate și reevaluate – se vor aborda în două direcții complementare; prin extensie conceptuală vor deveni o temă de cercetare (de documentare și de reproiectare/resemantizare) iar prin abordarea lor practică, o temă de simulare (încercare/exersare) a problematicilor artistice contemporane.
Lucrarea de dizertație
Îndrumarea spre conceperea tezei finale de disertație.